vad som snurrar i min hjärna...

Efter att ha gjort det här arbetet har mina ögon öppnats upp för omvärlden och det har varit lite av en väckarklocka. Självklart visste jag att många människor, alldeles för många lever ett rent helvete men att det existerar trafficking där människor blir tvingade till att göra sådana förnedrande saker hade jag faktiskt inte en aning om. I många fall kan jag skämmas över att vara vit och ha det ursprung jag har. Det är nästan så att jag blir äcklad av mig själv när jag tänker på hur många saker jag önskat mig genom åren som egentligen är väldigt onödiga men som jag ändå velat ha just för att det var häftigt. De gånger jag klagat på skolan och maten som serveras där och hur trött jag är på det och iblan har lust att skita i det. Miljonr barn skulle döda för att ha det liv som jag lever. Deras största önskan är att få gå i skolan. jag slänger mat för att jag inte tycker om det samtidigt som miljoner människor svälter ihjäl. Det är helt sjukt att skolbarn i Halmstad som är relativt litet slänger flera ton mat på några veckor, medans det sitter och svälter ihjäl miljontals människor världen. Och vi västerlänningar tycker så synd om dom och säger att vi vill hjälpa, men den här finanskrisen hindrar oss. Det är ju såklart mycket bättre att lägga miljarder kronor på ett bilföretag som håller på att gå konkurs. Hoppas ni fattar sarkasmen. visst försstår jag att det är viktigt för Sverige att rädda SAAB för att det är en viktig inkomstkälla osv men att skylla på den här krisen och säga att vi har inte råd med det och det är rent bullshit! Varförkan Wanja Lundin ta med sin make på gratis lyxsemester och varför i hela friden har det delats ut bonusar på såna enorma summor??? Jag skiter fullstänidigt i om de har jobbat "hårt" för det, jag tycker ändå inte att de är värda så mycket i bonus. med de pengarna som bara delats ut hade vi kunnat rädda många gatubarn och gett de utbildning, en framtid och en trygg tillvaro. Människor som bara får och får utan att egentligen göra något gör mig verkligen förbannad och det är inte ett enkelt jobb. Och att sedan sitta och försvara att man gjort så får mig att undra hur jäkla dum man kan bli. vi sitter och klagar på att det är dåliga tideroch att ekonomin inte är bra, tänk då hur människorna i Afrika har levt hur länge som helst och de har det dessutom tusen gånger värre om det ens räcker att gångra det med tusen. Människorna i Sverige har ju fortfarande tak över huvudet och mat på bordet. Det värsta är också att vi är så fräcka att klaga på de dåliga tiderna i Sverige, medans de i Afrika också lider, mycket mer än oss. Man kan tro att de har det så dåligt redan men de drabbas också av den här finanskrisen.

De som lever den hårdasten världne av alla, i ren fattigdom eller under hot har inte ens bett om det. Det är vårt fel. De bad precis inte om att vi skulle komma och ta kolonier och använda dom som slavar. När de byggde pyramiderna i Egypten var det vikingatiden i Sverige och vi kunde ínte ens läsa, än mindre räkna och konstruera byggen. Men sen kom ju någon på den "smarta" idén att åka ner dit och ta länder och folk med våld. Bara för att de var smartare än oss ansåg siig vissa ha sig rätt att göra så mot en mänsklig varelse. Vad hade de gjort för fel för att förtjäna något sådant?  Jag är helt säker på att världen hade sett helt annorlunda ut om det aldriga hade funnits några kolonier och att det funnits mer balans här i världen. Vi har deras blod på våra händer. Det är vårt fel att världen ser ut som den gör och det är vårt ansvar att rätta till det. och  det måste ske nu, en förändring måste ske nu. Det är helt sinnessjukt att vissa har privat jet som är redo att lyfta när man önskar och att de har mer pengar än de någonsin kan göra av med medans andra inte ens har råd att köpa mat för dagen. En sådan obalans går inte att ha. Titta på Bill Gates, t.ex. han har en förmögenhet på minst 40 miljarder. Det är mer än vad han kan göra av med innan han dör eller hans barn. Med de pengar som en enda gubbe har skulle man kunna bygga upp ett land och ge dom den utbildning de behöver för att klara sig sjjälva i framtiden och hjälpa dom att bygga upp en demokrati. Med en gubbes förmögenhet kan man bygga upp ett helt land, det säger ju iinte lite om hur sjukt mycket pengar han har. Det är en sån stor orättvisa att jag inte ens kan beskriva den.
Jag har bestämt mig för att bli Världsförälder och skänka 100 kr varje månad. dessa pengar används där de behövs och går inte till ett och samma barn utan de som behöver mest hjälp får det. Jag vet att 100 kr låter lite och man kan tro att det inte gör någon nytta men tänk om alla skulle tänka så? om alla skulle tro att det inte gör någon skillnad om jag ger bort en tjuga här och där skulle hjälporganisationer inte klara sig eftersom att de är helt beroend av de bidrag de får in. Men om alla skulle skänka 100 kr varje månad tänk så mycket pengar det skulle bli. Jag ska försöka fixa så att jag blir värlsdförälder innan denna veckan är slut och sen har jag även beslutat mig för att den här hjälpen i form av pengar får räcka fram tills jag lbir vuxen och har skaffat mig ett riktigt jobb då jag verkligen vill vara med och förändra och ge större summor och kanske till och med åka ner till något land och hjälpa till att bygga en skola eller något liknande. Jag kan bara hoppas att jag har samma drömmar och känner samma ansvar att rätta till de misstag som gjordes av västerlänningar för hundratals år sedan som konsekvenserna fortfarande gesig sken av när jag är vuxen. jag hoppas också att fler lärare startar sådana här projekt och får sina eleve att vilja hjälpa till och vara tacksamma för det liv de har och får dom att känna sig sugna att hjälpa till. Jag kan säga att utan min lärare Thorwald hade jag förmodigen aldrig fått upp ögonen för hur världen är och fått dessa instinkter till att göra någon nytta och detta säger jag inte bara för att fjäska för betyg eller något. Det är sanningen.



Det är dags att ta vårt ansvar

Kommentarer
Postat av: Ebba

Jättebra skrivet! :D

2009-05-29 @ 14:57:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0