Ökenblomman som överlevde....

Waris Dirie har säkert många hört talas om. Hon är nomadflickan från Somalia som lyckades fly och bli supermodel och som nu arbetar som FN:s good will ambassadör och kämpar emot könsstympning och för kvinnors rättigheter. Hon har egentligen inget med trafficking att göra, men jag kände att jag ville ta upp henne ändå för hon är en så viktig kvinna inom mänskliga rättigheter och hon var den person som verkligen fick världen att öppna upp ögonen på vad som verkligen sker i små flickors underliv i Afrika och hur kvinnorna har det. Waris är en av de mest starka och beundransvärda kvinnor som jag känner till och jag hyser verkligen stor respekt för henne.

När Waris var runt 13 år gammal bestämde hennes pappa att det var dags att hon skulle gifta sig och hennes blivande man var 60-årig gammal gube som för henne var helt okänd. Då bestämde hon sig för att fly. Mot alla odds lyckades Waris ta sig levande ur öknen utan mat, vatten och pengar till huvudstaden Mogadishu. Där bodde hon os olika släktingar. Hon lyckades övertala en släkting som skulle flytta till London att ta henne med sig och det var så det fick bli. Under fyra år jobbade Waris som familjens hushållerska, tills de bestämde sig för att flytta tillbaka till Somalia. Waris vägrade att flytta med och var fast besluten om att hon skulle lyckas skaffa sig ett drägligt liv i London. Och lyckades det gjorde hon  i hög grad. Tack vare sin bländande skönhet upptäcktes hon av en modellagent och blev en av världens största supermodeller. Det var vid en tidningsintervju som hon bestämde sig för att ta bladet ifrån munnen och berätta om den omänskliga könsstympningen hon fick genomlida som barn. Artikeln fick oerhört stort gensvar och människor världen över berördes djupt av Waris historia. På det sättet fick FN upp ögonen för Waris och de frågade om hon ville hjälpa dom i kampen mot kvinnlig könsstympning. Waris har även skrivit 4 böcker om sitt liv och sin könsstympning: En blomma i Afrikas öken, Ökenblomman återvänder, Smärtans barn och Letter to my mother. Jag har bara läst dom två första och de var så himla bra, så jag ska nog läsa dom andra böckerna hon skrivit också. Det är sådana böcker som verkligen griper tag i en och man kan inte sluta läsa och man skäms verkligen över sådana i-landsproblem man klagar över varje dag. Just nu håller dom på att filma En blomma i Afrikas öken så den kommer nog på bio eller DVD snart. Spännande….

Vill du veta mer om könsstympning? Gå in på min kompis blogg: www.konstympning.blogg.se

                                                      


Kommentarer
Postat av: Sabrina

Hej!

Va glad jag blev när jag fick se denhära blogen! Om du har några frågor angående trafficking, som typ fakta frågor, undersökningar, vad Sverige gör för att stoppa trafficking, eller bara om vårt projektarbete eller vill ha hjälp med nåt så är det bara att skicka ett mejl till [email protected] så kan vi säkert kunna lösa nåt.

Vi har jobbat med detta i snart ett år, så vi kan nog svara på det mesta :)

Kämpa på!

Sabrina

2009-04-24 @ 21:56:23
URL: http://humansagainsttrafficking.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0